fbpx
Gastro marketing

Možno si myslíte, že gastro marketing je o dobrom jedle. Áno, tento biznis je o pocitoch a zážitkoch, avšak existuje množstvo skvelých reštaurácii, ktoré majú málo zákazníkov. Ako je to možné?

Téma reštaurácie je dôležitá

Skôr než sa rozhodnete bezhlavo investovať do reklám, musíte mať ujasnené, akým smerom sa bude vaša reštaurácia uberať. Určite ste sa neraz stretli s jedálnymi lístkami, v ktorých vám ponúkali černohorský rezeň, pizzu, palacinky a iné chuťovky z rôznych kútov sveta.

Pýtate sa, prečo začínam túto celú tému práve takto? Predstavte si, že ste hladný a kroky vás zavedú do tradičnej slovenskej reštaurácie. Na stenách visia valašky a vy sa posadíte na drevené stoličky. Na stole vidíte obrus s čipkou, na ktorom leží kožený jedálny lístok. Otvoríte ho a v menu vidíte výlučne chuťovky slovenskej kuchyne, ktoré lemujú folklórne vzory. Objednáte si tradičné bryndzové halušky. Donesie vám ich usmievavá obsluha a už podľa farby vidíte, že ich pripravili zo zemiakov na lopáriku. Ingrediencie sú čerstvé a z vrchu rozvoniava smažená slaninka. Váš gastronomický zážitok z takejto reštaurácie by bol omnoho silnejší než z halušiek z béčkového bistra. Reštauráciu by ste odporučili svojim známym a nabudúce by ste sa došli naobedovať spoločne.

Dojem, ktorý z reštaurácie máte je rovnako dôležitý ako správna marketingová stratégia. Reštaurácia s ucelenou témou je omnoho atraktívnejšia pre vaše zmysly než bistro, v ktorom nájdete všetko ale bez pridanej hodnoty.
Marketingová stratégia pre reštaurácie

Marketingová stratégia je ako severka. Kedykoľvek budete mať pocit, že vaše kroky vedú vedľa, pozriete sa do vášho reklamného plánu a budete vedieť, či idete správnym smerom. Čo by mala vaša stratégia obsahovať?

  • Prieskum konkurencie – chcete taliansku reštauráciu v Nových Zámkoch? Určite nebudete jediný, kto v našom meste a v blízkom okolí ponúka chutnú pizzu a dobré cestoviny. Navštívte jednotlivé reštaurácie a pizzérie, zavolajte do nich, pozrite si ich webstránky a opýtajte sa svojich priateľov, či v nich už jedli. Urobte si prieskum konkurencie a zistite, v čom by ste mohli byť lepší.
  • Určte si cieľovú skupinu – cieľová skupina sú vaši zákazníci. Jednou z chýb, ktorú mnohí majitelia robia je, že sa snažia vyhovieť všetkým. Ak je vaša reštaurácia situovaná v centre mesta, a ponúkate tú najchutnejšiu pizzu s pravým talianskym cestom, pravdepodobne, budete drahší. Vašou cieľovou skupinou budú ľudia, ktorí si môžu vaše jedlá dovoliť. Netvrďte preto, že ste najlacnejší, len aby ste prilákali viac zákazníkov. V konečnom dôsledku vám zavádzanie len uškodí.
  • Urobte pre svoju „cieľovku“ všetko – určite ste počuli, že najlepší marketing sú spokojní zákazníci. Sú to práve oni, ktorí napíšu recenziu na vašu reštauráciu, odporučia ju známym a znovu sa do nej vrátia. Ponúknite im chutné čerstvé jedlá s úsmevom na tvári a určite odídu šťastní.
  • Buďte na webe – väčšina ľudí hľadá reštaurácie v okolí na internete. Ak si myslíte, že nepotrebujete Facebook, webstránku ani nič podobné, mýlite sa. Nechajte si poradiť od profesionálov v marketingu. Pomôžu vám vybrať tie správne marketingové kanály na to, aby ste šance na úspech minimálne zdvojnásobili.

Webová stránka pre reštaurácie

Vedeli ste, že 85% ľudí do 35 rokov si pred tým, než navštívi reštauráciu alebo objedná jedlo domov, najskôr urobí online prieskum? To v praxi znamená, že ak nemáte webovú stránku, prichádzate o veľké množstvo zákazníkov. Viete, čo by mala obsahovať webová stránka pre reštaurácie? Tieto body sú kľúčové:

  • Jedálny a nápojový lístok s cenami – ľudí zaujíma cena, a preto by ste ju rozhodne mali uvádzať.
  • Galéria – pochváľte sa verejnosti peknými fotkami vašich gastronomických diel. Určite ste už počuli vetu „len oči by mu jedli“.
  • Kontaktné údaje – vaša stránka musí obsahovať adresu, telefónne číslo, otváracie hodiny, kontaktný formulár. Môžete sa vyhrať s online rezerváciou stola, chatovacím okienkom priamo na stránke alebo kalkulačkou pre výpočet ceny objednávky. Fantázii sa medze nekladú, ani ak ide o webstránky.
  • Dobrá domovská stránka – na tejto stránke by mohol byť stručný príbeh o vás, referencie, novinky a akcie, ktoré chystáte.
  • Pútavý dizajn – nie je nič horšie ako webstránka, ktorá bola navrhnutá pred 20 rokmi a stále sa na nej nič nezmenilo. Takéto webstránky sú nudné, statické a mnohokrát nepoužiteľné v mobiloch. Väčšina vašich zákazníkov bude chodiť práve z mobilov. Myslite na to, aby sa stránka zobrazovala pekne na všetkých typoch zariadení.

Buďte na sociálnych sieťach

Sociálne siete ako Facebook alebo Instagram sú skvelým miestom, kde môžete svojich zákazníkov osloviť. Ukážte im každý deň fotku dnešného menu, aby vedeli, na čo sa môžu tešiť. Dajte im vedieť o akciách, podujatiach alebo otváracích hodinách počas sviatkov. Ľudia radi zdieľajú, lajkujú, komentujú. Sami tak nevedomky rozširujú povedomie o vašej reštaurácii.

Na čo by ste pri vytváraní príspevkov mali myslieť:

  • Nepoužívajte fotky iných reštaurácii alebo fotobánk. Mohli by ste na to nepekne doplatiť mastnou pokutou.
  • Snažte sa, aby boli fotky v dobrej kvalite. Jeden z vašich kolegov bude mať určite smartfón s dobrým fotoaparátom a ak nie, investujte pár stoviek do kúpy zrkadlovky.
  • Obrázky publikujte rozumne v čase raňajok, obeda alebo večere.
  • Príspevky píšte zhovievavo, milo a používajte emotikony. Vyhnite sa zbytočne strohej a odbornej komunikácii.
  • Zdieľajte príspevky, na ktorých vás zákazníci označili. Najskôr sa ich však opýtajte, či s tým súhlasia.

Ako získať referencie

Keď si otvoríte Google a napíšete doň napríklad „reštaurácie Nové Zámky“, medzi hľadaniami vám vyskočí mapa s reštauráciami. Každú z nich môžete ohodnotiť hviezdičkami a komentárom. Ako získať referencie? Veľmi jednoducho. Stačí, ak si vytvoríte profil v Google Business. Dostanete sa na mapu a zákazníci vám môžu prispievať referenciami. Na tie môžete odpovedať, nedokážete ich však mazať. To je jeden z dôvodov, pre ktorý by ste sa mali snažiť ponúkať vaše gastro služby tak dobre, ako len viete. Ďalším spôsobom, akým môžete získať referencie je pomocou Facebooku alebo iných sociálnych sieti.

Toto bol ľahký úvod do gastro marketingu. Urobte pre svoj marketing maximum a vaši reštauračný hostia sa vám odvďačia vernosťou.

//mediachain.sk/wp-content/uploads/2021/05/mch_footer_logo1-1.png